Monday 26 October 2009

Bajet.

Mesti korang ingat aku nak komen pasal bajet 2010 yang dibentang jumaat lepas... bagi aku bajet next year ada yang ok n ada yang tak berapa menarik... tapi aku cuma harapkan kerajaan kena kaji balik sistem bajet sekarang...rasa macam dah outdated.. kita perlukan satu mekanisme baru bagi menangani inflasi... defisit semasa dan sebagainya
sekarang ni aku tengok... seronok habiskan bajet...tapi hasilnya ada yang jadi gajah putih... tiada perancangan dan sebagainya..
tapi mungkin orang ramai tak tahu n tak kaji sedalam2nya... income yang kerajaan dapat... kurang dari perbelanjaan... so untuk mengekalkan tahap maksimum duit kerajaan.. perlu la kot kaji semula sistem bajet.. instead of non-profit... kena look for profit making pulak kot... so rakyat jelata dalam kerajaan tak perlu mengharapkan subsidi semata2 untuk dapatkan bonus n sebagainya.... kita sendiri usaha... baru rasanya adil..
tak tahu la.. cadangan ni rasanya perlu diperincikan..
contohnya...
macam tempat aku kerja...mungkin boleh diberikan bonus dari income n titik peluh sendiri supaya masing2 menghargai n dihargai.. tidak hanya kepada orang2 yang diberikan cemerlang.. tetapi... orang2 yang menyumbang kepada organisasi....
wahuallahualam..
sekadar untuk dikongsi..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails